Waterschap Rijn en IJssel

"Storingsanalyse"

Cases

Storingsanalyse bij waterschap Rijn en IJssel

Waterschappen streven continu naar verbetering van hun assets. Veiligheid, milieu en kosten spelen een belangrijke rol. Daarom vroeg waterschap Rijn en IJssel aan CMS Asset Management om een quick scan van de storingsregistratie en om toegankelijke data. Voldoet het onderhoudsbeheerssysteem op dit punt nog? Sluit het nog aan bij landelijke ontwikkelingen? Hoe vertalen we registratie naar informatie?

Storingen registreren en analyseren

Waterschap Rijn en IJssel werkt doorlopend aan het beheer van haar assets. Daar hoort ook een goed lopende storingsregistratie bij. Want met een goede registratie, kunnen storingen sneller worden verholpen én voorkomen. Met een betere beschikbaarheid van de asset als resultaat.

Storingsdashboard

Het goed registreren van de storingen alleen, is natuurlijk niet voldoende. Het gaat om de juiste informatie uit de registratie. Zodat de storingen kunnen worden geanalyseerd en kan worden bepaald of er op een efficiënte en betrouwbare wijze maatregelen zijn genomen tegen de storingen. Daarvoor biedt CMS Asset Management een op maat gesneden ICT-oplossing in de vorm van een storingsdashboard.

Werkprocessen sturen

De meeste onderhoudsbeheerssystemen leveren te algemene of niet de gewenste informatie. CMS Assetmanagement kan als cognos- en informatiespecialist wél de informatie leveren en de registratie verbeteren. Deze informatie wordt toegankelijk gemaakt via overzichtelijke rapportages in een op maat gemaakt dashboard. Met deze informatie krijgen waterschappen onder andere inzicht in welke assets vaak storen, welke risico’s er zijn en hoeveel uren stilstand plaatsvindt in de hoofdprocessen, zoals slibverwerking, transport en zuiveren van afvalwater. Zo kan bijvoorbeeld de maintenance engineer de storingen analyseren en kan het management de werkprocessen sturen.

Onderhoudsbeheersysteem optimaliseren

CMS Asset Management stelt altijd de mens centraal. Tools en methoden zijn ter ondersteuning van de mensen en niet andersom. Daarom kiest CMS voor een integrale aanpak waarin alle belanghebbenden zijn betrokken. Bij waterschap Rijn en IJssel analyseerde CMS het onderhoudsbeheersysteem en de storingsregistratie en kwam met verbeterpunten om het systeem te optimaliseren.

Gegevens op orde brengen

Waterschap Rijn en IJssel zorgde ervoor dat alle systemen en informatieanalyse aan de voorkant op orde waren. Zo kon het storingsdashboard aan de achterkant succesvol worden aangebracht. Gerard van Ramshorst, adviseur technische ondersteuning bij Rijn en IJssel: “Wij besteden aan de voorkant en tijdens de in- en uitvoering veel aandacht aan onze visie en (beleids-)speerpunten. Zo zijn wij in staat bruikbare tools te implementeren.”

Storingen aanpakken en voorkomen

Alles is succesvol geïmplementeerd. Het onderhoudsbeheerssysteem levert nu de gewenste informatie. Proceseigenaren en asset owners zien snel en overzichtelijk of de assets binnen vastgestelde grenzen hebben geopereerd. Service providers en technisch diensten kunnen met de informatie anticiperen op dreigende incidenten. En mocht er zich een incident voordoen, dan beschikken ze over voldoende informatie voor een gedegen analyse. Zodat storingen efficiënter worden aangepakt en ze in de toekomst kunnen worden voorkomen.

Van registratie naar informatie

Taroen Pasman, ICT-consultant bij CMS Asset Management, over het storingsdashboard: ‘Een risicoanalyse is niet alleen gebaseerd op feiten. Ook worden aannames op basis van ervaring meegenomen. Bij veel organisaties is dit niet mogelijk omdat de storingsregistratie niet goed is afgestemd op de organisatiedoelen. De prestaties van het systeem worden uitgedrukt in aantallen, duur, kosten en soms zelfs in stilstanduren, maar er blijkt geen directe terugkoppeling te zijn op de vastgestelde risicogrenzen als bijvoorbeeld veiligheid of milieu. Daarom wordt vaak teruggegrepen op de storingen op risicovolle objecten, maar dat is te globaal. Immers, veel storingen op kritieke objecten zijn niet kritisch van aard. En storingen op non-kritieke objecten kunnen kritisch blijken. Door nu bij incidenten de effecten op de bedrijfsdoelstellingen direct te registeren, wordt een relatie gelegd tussen incidenten en effect. Daarna is het mogelijk om snel, concreet en overzichtelijk inzicht te krijgen in prestaties van de installatie in termen van risico.’

Meer informatie

Wilt u weten wat de mogelijkheden zijn met uw onderhoudsbeheersysteem? Neem contact met ons op en we helpen u graag verder.